Argumentační texty

12.03.2021

Mezi základní typy textů, které se v dílnách psaní píší napříč ročníky, patří kromě osobních vyprávění, informačních textů, "how to" (v naší hantýrce se tomu, tuším, říká pracovní postup), ještě texty argumentační (nebo také "názorové psaní" - to zní sice v češtině dost neuměle, ale pro použití na prvním stupni by se to možná hodilo víc. A možná úplně nejpřesnější by byl termín, na který si moji žáci přišli úplně sami - texty přesvědčovací).

Tady vám přináším jednu z možností, jak psaní takových textů na prvním stupni odstartovat, jak přejít od aktivit před psaním až k svébytným textům a také nástřel kritérií, která mohou při práci vám i žákům pomoci.

Pojďme si na začátek říct velmi stručně, co to argumentační text je a co má všechno obsahovat. Struktura i záměr zůstávají neměnné, ať už budou psát děti jakkoliv staré. Samozřejmě se naše nároky a komplexnost textů budou vyvíjet, u zkušenějších pisatelů budeme například chtít argumenty podložené důkazy z relevantních zdrojů, různý bude taky rozsah textu... ale základ je pořád stejný: pisatel zaujme nějaké silné stanovisko k určitému problému, vybere si jednu z možností, za kterou se rozhodne bojovat, pokusí se svým textem někoho o něčem přesvědčit, případně svým textem vyvolat nějakou akci nebo změnu. 

Struktura textu by měla být následující:

- můj názor, postoj (myslím si, že.... jsem přesvědčen, že..., nejlepší je....)

- důvody, které pro svůj názor mám 

- další detaily k jednotlivým důvodům, konkrétní příklady

Nejlepší sport na světě je fotbal, neexistuje sport, který by byl takhle dobrý.

Protože je to pro vás skvělé cvičení - hodně u toho běháte, musíte být rychlí, pořádně se zapotíte. Každý zápas o přestávce hrajeme alespoň patnáct minut a všichni se pořádně zadýcháme.

Při fotbale se zapojí do hry hodně dětí. Do týmu  musíme být alespoň čtyři, ale když chce hrát celá třída, je to možné. Na hřišti je nás třeba šest, ale ostatní jsou na střídačce a nakonec si zahraje úplně každý.


Takže: jak na to? Jak s dětmi nastartovat takovéhle psaní?

Já jsem na to šla třeba přes filozofii pro děti. 

Připravila jsem si vždy dvojici pojmů, ze kterých si děti vybíraly: raději bych byl rybářem x farmářem, je lepší žít ve městě x na vesnici, kdybych mohl mít superschopnost, chtěl bych umět létat x být neviditelný... Děti pokaždé vytvoří dvě skupiny podle toho, k čemu se přikloní. V časovém limitu (třeba 4 minuty? Podle věku a zkušeností dětí) má každá skupina za úkol vybrat tři zásadní argumenty pro názor, který zastávají. Musejí taky vybrat tři mluvčí, každý z nich má přednést jeden argument. Tohle je důležité - nutí to k přesné formulaci argumentů, tři mluvčí by neměli mluvit o tom samém a vršit vágní povídání, proč je lepší umět létat :-) Musejí přesně formulovat tři různé důvody svého rozhodnutí. Pak mají všichni šanci k přechodu do protějšího tábora, pokud je něco přesvědčilo.

Se staršími žáky je určitě možné pouštět se dále do protiargumentů atd.

Učitel může jednotlivé argumenty taky zapisovat, aby nic nezapadlo, bude se to hodit.

Každý z žáků si pak vybere jedno tvrzení, které zaznělo při hře a prostě ho napíše - i s argumenty, které zazněly + může cokoliv přidat. Vzniknou tedy krátké textíky popisující, proč je lepší žít na vesnici, nebo přesvědčující čtenáře, že nejlepší superschopnost je být neviditelný.

V téhle chvíli dětem může pomoci, když psaní bude hodně strukturované a jednotlivé části budou explicitně pojmenované: 

1) Můj názor/ myslím si, že...

2) Důvod 1 (protože...)

3) Důvod 2 (a taky proto...)

Ani po tomhle ještě nehodíme své malé pisatele rovnou do samostatného psaní. Teď jim můžeme nabídnout výběr z dalších seznamů nebo škál.

Nejlepší film na světě je... Moje nejoblíbenější knížka je... Místo, kde to mám nejradši je... Nejlepší domácí mazlíček je... 

Můžeme všichni společně vymýšlet argumenty - i pro tvrzení spolužáků, přestože naše by bylo jiné. Můžeme třeba udělat snos na post-it papírcích. Na základě téhle aktivity opět píšeme své texty.

Po těchto přípravných fázích už nejspíš budete moci přistoupit k práci, kterou už vaši žáci nejspíš dobře znají - k nějakému mentorskému textu, ve kterém budete hledat všechny náležitosti přesvědčovacího psaní, které pak budete porovnávat se sadou kritérií, kterou budete mít připravenou, společně s dětmi taky nějaký krátký argumentační text napíšete a budete ho vylepšovat... Tedy stejně, jako když zavádíte jakýkoliv jiný typ textu. Postupně budeme pracovat taky na tom, jaká slova nám v přesvědčovacích textech mohou pomoci, jak to udělat, aby náš text zněl opravdu přesvědčivě... Ale to už je práce na dlouhou dobu.

Pak už je pomalu načase zabrousit k něčemu, co je pro žáky opravdu důležité - může to být něco, co bychom chtěli změnit ve své škole (nebo školní jídelně), možná bychom chtěli rodiče přesvědčit k dovolené u moře nebo se nám zdá, že by táta mohl chodit z práce domů dřív... Už jsme zavedli, jak by obecně měli přesvědčovací texty vypadat, teď už by měli žáci mít k dispozici nějakého pomocníka, u kterého budou průběžně kontrolovat, jak se jim práce daří. (A samozřejmě probíhají konzultace a minikonference atd...).


Tady je ke stažení malá ukázka toho, jak může vypadat pomocný checklist k argumentačnímu psaní.

I když to může znít na první poslech složitě, jako úkol, který je pro žáky prvního stupně až moc náročný, nebojte se toho a zkuste se svými žáky i přesvědčovací texty. Dáte jim další nástroj k vyjádření sama sebe, svého názoru nebo dokonce ke konkrétnímu ovlivnění světa, ve kterém žijí.