Hledání námětu
Celý proces v dílně psaní začíná hledáním námětu, přemýšlení o tom, o čem bych chtěl a mohl něco napsat. Zatím se mi zdá, že je to jeden z nejtěžších momentů celého tvůrčího procesu, pro děti i pro mě jako učitelku a jejich průvodkyni celým procesem. Mým cílem je, aby každý žák dokázal v sobě objevit svou vlastní potřebu písemně se vyjádřit - jakkoliv a o čemkoliv. A aby to dokázal objevit samostatně, bez nějakých návodů. Je to základ celé práce, teprve zvládnutí tohoto kroku umožní práci další. Neznepokojuje mě tolik, pokud se mi zdá, že žák nedělá žádné velké pokroky při psaní samotném, pokud má neustále nápady a chuť pro psaní.
V prvním kroku nám ve třídě pomáhá například tabulka pro seznam námětů, kterou má každý žák ve svém sešitě na dílnu psaní. Někteří ji využívají hojně, někdo vůbec - nápadů má v hlavě spoustu a ví přesně, o čem chce psát. Seznam má sloužit ke shromažďování nápadů, z nichž se pak vybere ten nejlepší (nebo aktuální, nejzábavnější, nejjednodušší... podle momentálního nastavení autora). Může se stát, že žák tráví celou dobu určenou k tvorbě právě zapisováním na tento seznam.
Existují i různé pomůcky, které mají dětem usnadnit psaní, mají je někam navést, popostrčit, být jim inspirací. Jsou to například obrázky nebo počáteční věty příběhu. Než jsem s dílnou psaní začala, myslela jsem si, že je budu hojně využívat, opak je ale pravdou. jednak jsem zjistila, že to není právě to, co chci, jak jsem psala výše, jednak ani dětem tenhle způsob práce moc nevyhovuje. I když někteří občas tápou, o čem by mohli psát, z nabízených vodítek si vybrat nechtějí - raději se poradí třeba s kamarádem nebo využijí něco z mojí nabídky. Jindy zase děti najdou inspiraci v tom, co nás obklopuje ve třídě. Minulý týden jsme třeba tvořili čtenářský strom, děti ho postupně vypracovaly včetně různých detailů, například v dutině stromu sedí veverka s hromádkou oříšků. Hned se stala inspirací pro jeden příběh.
Vodítka pro psaní textu ale využiji třeba při minilekci na začátku hodiny. Můžeme si všichni společně vyzkoušet, jak se dá vymyslet příběh podle obrázků. Něco z téhle naší společné práce později děti třeba využijí.