Hodnocení (nejen) v matematice

16.11.2018

Jak možná víte, H-mat včera vysílal webinář o hodnocení v matematice. Kromě pana profesora Hejného mluvil hlavně pan učitel Chrobák, nad jehož moravským přízvukem jste se možná občas pousmáli stejně jako já, i ten přízvuk mohl ale za to, že projev pana učitele působil velmi mile, přirozeně, prostě fajn. Když jsme si po webináři psaly s jednou kolegyní první dojmy (díky za moderní technologie, které Vás propojí se stejně zapálenými lidmi na druhé straně republiky :-)  , shodly jsme se, že téma bylo tak nějak nakousnuto a určitě by bylo možno o něm mluvit ještě víc do hloubky. Mně osobně taky připadalo, že celé povídání bylo vlastně o hodnocení a učení obecně, mohlo být tedy přínosné i pro ty, kteří vůbec neučí matematiku podle Hejného. Co se mi zdálo z celého webináře hodně jasné, i když to tam nikdo přímo nezdůraznil: ve výuce je provázáno všechno se vším. Nemůže smysluplně s hodnocením pracovat ten učitel, který nesmysluplně učí. Nemůže žáky naučit dovednost sebehodnocení ten, který učí autoritativně, nedemokraticky, ten, který je zcela oddán víře ve známky. 

Co mě zaujalo nejvíce? Vzala jsem si k ruce zápisník a zapsala pár bodů, které si možná jednou za čas přečtu, protože bych je ráda měla neustále na mysli (nebo mě tak pobouřily :-) 

- Porovnávat děti s druhými je nesmysl, ony samy dobře vědí, jak na tom jsou. Celý život máte pořád někoho před sebou, nikdy nevyhrajete. Já vím, možná když jste trojnásobný olympijský vítěz, tak to neplatí. Ale v poznávání a učení určitě.

- Učitelé nemají kde se naučit, jak pracovat s hodnocením. Na fakultách to neučí nikdo a především to není přímo v těch hodinách. Jo, je vlastně smutné, že hodně z nás si musí pustit nějaký webinář, abychom se dozvěděli něco o formativním hodnocení... 

- Pokud se nezačneme vzdělávat, nezačneme se dozvídat nové věci a používat je ve třídě, tak jsme odkázáni na to (v nejlepším případě) být jako nejlepší učitel, který nás učil, ale nikdy ho nepřekonáme.

- Matematika není o rychlosti, matematika je o hloubce myšlení.

V rámci jednoho webináře není samozřejmě možné probrat nějaké téma opravdu důkladně, ale je to fajn formát alespoň pro drobné pocvičení učitelského mozku. A těším se na další.