Hurá, krásná třída nás volá :-)

13.08.2018


Prázdniny se pomalu chýlí ke konci, začátek školního roku se blíží a paní učitelky a páni učitelé už se začínají pomalu opět stahovat do škol, aby si připravili to nejdůležitější pro úspěšný start. Sleduji na Facebooku různé učitelské skupiny, je to docela dobrá věc, můžete tady získat spoustu zajímavých "tipů a triků" a taky podnětů k zamyšlení. To, o čem dnes budu psát, asi nepatří ke stěžejním tématům, nad kterými by se učitel měl zamýšlet, ale protože mi to leží v hlavě už dlouho, napíšu tenhle článek i tak.

Výzdoba třídy. Jo, vážně to je něco, nad čím dumám už od své první pracovní zkušenosti. Pamatuju si, že mě fakt udivovaly paní učitelky, které si chystaly třídu do stylu námořníků, pohádkových bytostí, Harryho Pottera... Tématu odpovídalo ozdobení dveří třídy, na nástěnkách se objevilo spoustu obrázků nebo fotek, do tématu byly laděné pomůcky (třeba vytištěná abeceda a čísla). Tenkrát, stejně jako teď, se mi zdálo, že to nedává moc smysl z několika důvodů:

- Všem dětem se to líbit nemůže. Nevěřím tomu, že existuje takové téma, které bere úplně všechny. Co když někdo Harryho Pottera znuděně odhodil, teď s ním má trávit celý rok?

- K čemu slouží to sladění do jednoho tématu? Má to působit esteticky? Nebo to má maskovat některou školní prudu? Bude pro děti snesitelnější dostávat "zapomínáčky" jako minusové body Nebelvíru, než sbírat je normálně sám za sebe?

- Všímám si, že tematicky jsou často vyrobené různé učební pomůcky a přehledy (třeba přehled psaní U - Ú - Ů, vyjmenovaná slova atp.). Ptám se, k čemu vůbec takové přehledy jsou, jestli opravdu věřme, že je děti nějak aktivně během výuky využívají, a pokud ano, je opravdu rozumné, aby to celé bylo zahlceno žluto-modrými postavičkami nejasného pohlaví? Bude se v tom dětem snadno orientovat, hledat? Nebo se tím spíš uchlácholí paní učitelka, že to vlastně není až taková nuda...?

- Neměly by to být v co největší možné míře děti, které rozhodnou o tom, jak bude jejich prostor vypadat? Neměly by to být ony, kdo se případně postará o vyvěšení Mimoňů, pokud uznají, že jim zpříjemní pobyt ve škole?

- Je správné, když má učitel ve třídě na nástěnce prostor na to, aby tam visely nějaké obrázky jen tak na výzdobu (teď spíš narážím na stav v průběhu roku)? Osobně bojuji s prostorem ve třídě - kam dávat všechny výstupy z dětských prezentací, výstupy z minilekcí, zpracované referáty, soupis důležitých otázek, které jsme ještě nevyřešili, soupis toho, co jsme už přečetli... když potřebujeme, aby to bylo pořád k ruce a mohli jsme se k tomu podle potřeby vracet?

Myslím si, že ve třídě není nutné mít "výzdobu", třída je místem společné práce učícího se kolektivu, tomu by taky mělo odpovídat její prostředí. A co možná nejvíce aktivity by měli převzít žáci. Nevidím důvod, proč by měl na začátku roku viset ve třídě přehled čehokoliv, co se děti teprve budou učit. Vždyť se teprve budu snažit dovést je k tomu, aby to objevily samy, nechci jim to jen tak "naservírovat". Pak můžeme společně hledat a vytvářet formu pomůcky, která bude opravdu využitelná. A vůbec, všechno, co ve třídě visí, je výsledkem naší práce (a pokud bych chtěla mít ve třídě něco s "pouze" estetickou funkcí, budou to zase práce dětí).

Ale uznávám zcela otevřeně, že taky vím, že jsem na tohle asi líná. Radši věnuji čas přípravě jiných věcí pro výuku, než abych stříhala, malovala, lepila... A taky na to nejsem dost zručná asi. Některé věci, které kolegyně dokáží vymyslet (a hlavně vyrobit) jsou opravdu obdivuhodné. Je taky jasné, že bude pro děti příjemnější, když ve třídě něco nachystáme, než když vkročí mezi čtyři holé stěny. Dobrou volbou se mi zdá třeba galerie fotek, ať už ze společných akcí minulého roku, nebo prázdninových zážitků dětí (v dnešní době není problém je získat od rodičů ještě před začátkem roku), můžou vést k příjemnému povídání a vzpomínání.

Dobře... do deprese je uvrhnout nechceme.
Dobře... do deprese je uvrhnout nechceme.