Třídní knihovna
Třídní knihovna - letos ji konečně mám! Teda - letos ji konečně mám v takové podobě, za kterou není potřeba se stydět.
Proč je dobré mít ve třídě knihovnu?
Chceme-li vést opravdu děti ke čtenářství, tak se bez ní neobejdeme. No, obejdeme, ale jen v případě, že máme výborně zásobenou a velmi snadno dostupnou knihovnu ve škole. I tak ale jakákoliv vzdálenost do knihovny nebo například nepřítomnost knihovnice už vytvářejí pro čtenáře jisté nežádoucí bariéry. Pokud s dětmi ve třídě čtete a čtete opravdu hodně, potřebujete mít zásobu knížek po ruce. Co se stane, když během dílny čtení žák dočte knížku? Hned si dojde pro novou a čte dál. Co se stane, když dočte knížku a nemá možnost hned si vybrat novou? Jednak promrhá čas, který ještě do konce dílny čtení zbývá, jednak je dost možné, že nebude mít co číst ani příště - zapomene, že dočetl, nestihne si půjčit novou, nenajde doma žádnou, která by se mu líbila...Některé děti jsou ze čtenářských rodin a vybrat si knížku vhodnou právě pro ně není potíž. Ale znáte to: jsou i děti, které z domova nosí Honzíkovu cestu po mamince nebo sérii z Alberta. A kupodivu ne a ne se začíst. Pro tyto děti potřebujeme mít připravené dobré knížky, knížky právě pro jejich úroveň, abychom jim je hned mohli podstrčit. Měli bychom (alespoň z rychlíku) všechny své knihy taky znát, abychom nesáhli moc vedle. Knížky je taky dobré postupně doplňovat podle toho, jak své čtenáře poznáme.
Pár praktických tipů, jak na to.
1) Sežeňte knížky. Hodně knížek. Nemám žádný zázračný tip. Já ty svoje prostě nakoupila. V Levných knihách a online antikvariátech. Další začali už pak posílat rodiče žáků, nebo se děti samy rozhodly, že některé své knihy věnují do třídy. Rodiče se mohou zapojit třeba během Vánoc, kdy může každý koupit jednu knihu (tipy jim můžete dát vy) dětem pod třídní stromek. Poptejte se taky přátel nebo v sousedských FB skupinách, jestli někdo nemá doma pár přebytečných knih, které ovšem nepamatují dinosaury.
2) Knihy rozdělte podle žánrů. U dětské literatury není potřeba si s tím nějak extra lámat hlavu. Jasné budou asi detektivky, pohádky, fantasy, dobrodružná literatura. Pak můžete mít knížky se zvířaty, knížky s koňmi, knížky humorné a bláznivé... a spoustu dalších. Jak říkám, zas tak moc bych se s tím netrápila a vždy bude záležet na tom, jaké knížky se vám sejdou a kolik jich bude.
3) Když jste knížky rozdělili, přidělte každé kategorii nějakou jednoduchou značku. Každou knížku touhle značkou označte viditelně na obálce knihy.
4) Můžete mít knihovnu ve skříňce nebo v policích, já doporučuju umístit knihy tak, aby z nich nebyly vidět jen hřbety. Já je mám v košících a plastových krabicích. Děti tak mají stále na očích hodně lákavých obálek a můžou se v knížkách snadno přehrabovat. Tyhle krabice jsou označené stejnými obrázky jako knížky, takže všechny děti zvládnou po přečtení snadno vrátit.
5) Evidence
Na tyhle věci jsem lempl a taky mi připadá, že mám spoustu důležitějších věcí na práci. Takže to mám zařízeno zcela jednoduše. Každý student má kartičku se jménem, tam si při půjčení zapíše datum a název knížky. Když ji vrací, opět napíše datum a já stvrdím svým podpisem, že knížku vrátil. A s hlídáním půjčených a vrácených vždycky děti rády pomůžou! Občas někdo mrkne, jestli souhlasí půjčené na kartičkách a v košících a je to. Jeden můj žák mi taky udělal seznam všech knížek, což se určitě hodí. Sama bych se k tomu jen tak nedostala.
6) Pokaždé, když někdo přinese novou knížku/ knížky, je dobré na to upozornit celou třídu a případně o knížkách říct pár slov - aby se ostatní čtenáři mohli začít přetahovat, kdo si to přečte první.
Možná je pro vás třídní knihovna už léta úplnou samozřejmostí. Rozhodně to tak ale - bohužel - zatím neplatí zdaleka všude. Přitom bych řekla, že to není zas tak veliká investice, zato základní předpoklad dobrého učení ano.
A jak jste na tom vy? Máte třídní knihovnu? Máte nějaké tipy, jak na ni?